Mi is az inbound marketing?
Az inbound marketing az online marketing eszközök közül azokat fogja össze, amik az értékteremtést, a potenciális ügyfelek legjobb kiszolgálását, tájékoztatását szolgálják.
Az inbound marketing kifejezés olyan online marketingeszközökre utal, melyek a tömeges elérés (outbound) technikájával szemben az egyéni, belső indíttatásokra és a bizalomra alapozva próbálnak meg kapcsolatot teremteni a lehetséges vásárlókkal.
Az interneten létező adatmennyiség óriási méretekben növekszik. Ma már minden iparágban, témában több tucat, több száz weboldal versenyez a felhasználók figyelméért. Mi alapján választ a felhasználó? Mi határozza meg azt, hogy az egyik cégnél vásárol és nem a másiknál? Ha szeretnél eladni és egyre nagyobb profitot elérni az interneten keresztül, akkor számodra is az a kérdés, hogy ezt milyen eszközökkel érheted el?!
Erre a kérdésre ad választ az utóbbi években egyre népszerűbb inbound marketing. Ez nem egy konkrét megoldás vagy egy gombnyomásra működő értékesítési csatorna. Több eszközt ölel fel és nem a gyors, instant megoldások alkalmazását ajánlja, hanem a hosszú távú, bizalomra és értékre épülő szakértői márka kiépítését.
Mikro-, kis- és középvállalkozások egyaránt sikeres fegyvere lehet az online népszerűségért vívott harcban, de csak akkor, ha tisztában vagyunk a szükséges ismeretekkel.
Ebben az írásban bemutatom, hogy mik ezek az eszközök és hogyan alkalmazhatod sikeresen őket.
Inbound marketing és outbound marketing
Ha létezik inbound, akkor logikus, hogy outbound marketing is létezik. Mind a kettő nagyon fontos és nem kell választani közülük. Minden cég, vállalkozás saját üzleti döntése, hogy éppen melyiket és milyen mélységben használja. Bármilyen összetételben lehet használni őket. Nem a fogalmakon kell lovagolni és mindenképp besorolni valahová a marketing eszközeinket. A jobb megértés miatt érdemes foglalkozni ezekkel a kifejezésekkel, mert segítenek jobban megragadni a lényegüket és jellemzőiket.
Mind a két terület fontos és megvannak a sajátos jellemzőik, de ebben a cikkben az inbound marketingről fogunk részletesen írni.
Milyen eszközökből áll az inbound marketing?
Az inbound marketing eszközeit használva (blog, közösségi média, videók, segédletek, PR stb.) azokkal a potenciális vásárlókkal léphetsz kapcsolatba, akikben a termékeid vagy szolgáltatásaid iránt már felébredt valamilyen érdeklődés. Ezekkel a felhasználókkal építhetsz ki erős kötődésű, bizalmi alapokon nyugvó kapcsolatot. Célom, hogy segítsek neked megtalálni a te szolgáltatásodnak megfelelő célcsoportot, és a rendelkezésre álló inbound eszközök segítségével segítsek értékes kapcsolatot építeni felhasználóiddal.
Alapvetően mind a felhasználó életét megkönnyítő, kiszolgáló tevékenységek. Azt veszi alapul, hogy az adott célközönségnek mi válik a hasznára. Mire keres? Mire van szüksége? Ezekre ad választ ott és olyan formában, ahogy a felhasználónak szüksége van rá.
Ezek az eszközök lehetnek:
- keresőoptimalizálás (SEO)
- Fizetett hirdetések
- Remarketing
- Hírlevél kampányok
- Közösségi média
- Landing oldalak használata, teljesítményük folyamatos mérése
- Hírlevél feliratkozók gyűjtése
- Podcast készítése
- Videók készítése
- Brandépítése
Milyen eszközökből áll az outbound marketing?
A tradicionális marketing eszközök tartoznak ide.
- Hideghívások
- Hideg emailek
- Rádió hirdetések
- TV hirdetések
- Plakátok, szórólapok
- Újsághirdetések
Hogyan lehet hatásos az inbound marketingem?
Ahogy növekszik a konkurencia mennyisége egy adott felületen, úgy csökken a hatékonysága is a megjelenésünknek. Tehetjük azt ilyenkor, hogy még több energiát teszünk bele és fenntartjuk a jelenlétünket. Tehetjük azt is, hogy áttérünk újabb felületekre, ahol kisebb a konkurencia, de kevesebb felhasználót érünk el.
Az inbound marketing harmadik megoldást nyújt, amit az alábbi jellemzőkkel lehet összefoglalni:
- Adj minőségi tartalmat!
- Teremts értéket!
- Válaszold meg a célközönséged kérdéseit!
- Adj megoldást a problémáikra!
- Építs követőtábort!
- Építs márkát, amiben megbíznak az emberek!
Ha így teszel, akkor kiemelkedhetsz a többiek közül és szívesebben fognak tőled vásárolni vagy a te szolgáltatásodat igénybe venni.
Ezért szívesen fogja megmutatni a tartalmadat a Google, a Facebook vagy bármely felület. Szívesen fognak ajánlani az ügyfeleid másoknak és így gyorsabban fog növekedni a céged.
A bizalom lesz a céged mozgatórugója, amit elnyertél az ügyfeleidtől.
A buyer persona és az inbound marketing kapcsolata
A buyer persona az a jól meghatározott személy, akinek el szeretnél adni. Ilyen vásárlókat, ügyfeleket szeretnél. Minden egyes lényeges tulajdonságát meghatározod, így azt is tudni fogod, hogy hogyan adj el neki. Ismerni fogod a szükségleteit, a fájdalom pontjait, azt hogy mire van szüksége, hogyan lehet megszólítani. Ettől fogja személyesnek érezni az üzenetedet és nagyobb eséllyel fog vásárolni.
A buyer persona fogalma folyamatosan visszatérő elem marketinges írásokban. Nem véletlenül, hiszen bármilyen eszközt is alkalmazunk, a sikere azon múlik, hogy elég jól ismerjük-e azokat, akiknek el szeretnénk adni.
Az inbound marketing eszközök közül mindegyik úgy működik, hogy ha tudod, hogy kiknek akarsz eladni. Ha tudod, hogy kiknek írod a cikkeket, akkor tudod, hogy mit írj bele, hogyan fogalmazz, milyen ajánlatot tegyél bele stb. Ha hirdetést állítassz be, akkor szintén minden információra szükséged lesz, hogy a lehető legnagyobb eséllyel célba találjon. A közösségi média szereplésedet is egyértelműen befolyásolja a buyer personáid jellemzői.
Tehát az első és legfontosabb, hogy határozd meg a buyer personáidat a lehető legpontosabban!
Az inbound marketing jellemzői
Fontos kiemelni, hogy ez nem fog az első pillanattól eredményeket hozni neked. Időt kell hagyni arra, hogy elkezdjen feljönni a találati listákon a tartalmad. Egyáltalán legyen annyi tartalmad, hogy foglalkozzon vele a Google. Ha pl. blog oldalról beszélünk, átlagosan 10-15 blog bejegyzés alatt nem igazán foglalkozik a weboldallal a Google. Kisebb eredményeket, kisebb keresettségű kulcsszavakra el lehet érni, de a komolyabb forgalomhoz több idő kell. Ezt ki kell várni és csinálni kell attól függetlenül, hogy még nem hoz szinte semmi eredményt! Ez főleg akkor igaz, ha teljesen új weboldalról beszélünk.
Már létező weboldal esetében egy kicsit kevesebb idő kell hozzá és fejlődés is látványosabb, hiszen van összehasonlítási alap. Nem ritka a 2x, 5x, 10x-es organikus weboldal látogatottság növekedés fél év, egy év után, ha igazán jól alkalmazzuk a tartalomfejlesztés eszközeit. Ehhez még hozzájön a közösségi média, a hirdetések, a hírlevél és bármely más eszköz ereje, amit használunk. Ezek együttesen akár több ezer látogatót hozhatnak egy weboldalra fél év folyamatosan végzett munka után havi szinten. Persze témától függően!
Az inbound marketing alkalmazásának feltételei
- Elsősorban legyen a webhelyed megtalálható
- Készíts kiemelkedő tartalmat, amelynek segítségével látogatóidban bizalmat ébresztesz, így jobb eséllyel válhatnak vásárlóiddá
- Elemezd az eredményeket és folyamatosan javíts szolgáltatásaidon
Annak érdekében, hogy a potenciális vásárlóid megtalálják webhelyedet, kialakuljon bennük a bizalom, és végül konverziót hajtsanak végre, a professzionális inbound marketing stratégia részletesen elemzi a vásárlók elvárásait, és ennek alapján valódi értéket teremtő, hasznos tartalmat hoz létre.
A jó minőségű tartalom egyedülálló és képes a felhasználói kérdésekre hasznos válaszokat adni, ami megelégedést vált ki a látogatókból. Ez az élmény bizalmat ébreszt a látogatókban és lassan minőségi vásárlóvá konvertálja őket.
Az inbound marketing 3 fő lépése
Ha igazán komoly sikereket szeretnénk elérni, akkor 3 lépésre érdemes bontani ezeknek az eszközöknek az alkalmazását. Teljesen érthető és logikus lépések, amik elvezetnek a kívánt eredményig.
1, lépés – Odavonzani a figyelmét (attract)
A legelső lépés az, hogy valamilyen eszközzel felhívom a figyelmét a tartalmamra. Ez lehet…
- hirdetés
- az organikus találati listán kulcsszóra jól szereplő tartalom
- érdekes, hasznos, vicces videó a közösségi médiában
- vendégposzt egy releváns témájú weboldalon
A lényeg, hogy valamilyen módon felfigyeljenek rád és áthozd őket a weboldaladra vagy a közösségi média felületedre.
Ahhoz, hogy ezek igazán jól működjenek számodra, két dolog szükséges!
- Legyen tartalom fejlesztési stratégiád!
- Kövesd az adatokat és csak olyan eszközöket használj folyamatosan, amik valóban működnek a számodra!
Tehát tudatosan használd ezeket és módosíts menetközben, attól függően, hogy hogyan teljesítenek!
2, lépés – Elköteleződés (engage)
Ha sikerült látogatókat terelned a felületedre és felkelteni az érdeklődését, akkor a következő lépésben el kell köteleződnie. Hogyan köteleződjön el? Ez mindig attól függ, hogy mi az aktuális célod. Több célod is lehet és bármelyik hasznos lehet számodra. Tehát ez alapján kell mérni, hogy mennyire volt sikeres…
- Feliratkoztathatod a hírlevél listádra.
- Feliratkoztathatod a Youtube csatornádra.
- Elérheted, hogy megossza a videódat a Facebookon.
- Elérheted, hogy letöltse az ingyenes csalidat.
- Elérheted, hogy kattintson a számodra fontos gombra a weboldaladon.
- Rákattint a remarketing hirdetésedre.
- A landing vagy sales oldaladon leadja a megrendelését.
- stb.
Bármelyik is a célod, ha eléred, akkor elköteleződött és kifejezte a bizalmát irányodba. Ez rendkívül fontos összetevő, hiszen annak sokkal könnyebb eladni, aki megtette ezt a lépést.
3, lépés – Örömét leli benne (delight)
Ha a tartalmadat úgy készítetted el, hogy hasznos volt a célközönséged számára, akkor szívesen olvassa, szívesen használja, más szóval örömét leli benne. Ilyenkor már nagy valószínűséggel vásárolni is fog.
A sikeres inbound stratégia három fő eleme
- Keresőoptimalizálás (SEO), hogy a honlapod megtalálható legyen
- Minőségi és egyedi tartalom, mellyel lenyűgözheted a látogatóidat
- Aktív közösségi média jelenlét, üzeneteid hatékony terjesztéséhez
Látni kell, hogy napjainkban az internetet használó közönség a vásárlási döntések meghozatala előtt rendkívül tudatos módon használja az online forrásokat (keresők, vélemények, közösségi oldalak stb.) információszerzési céllal. Amennyiben nem ismerjük fel ennek a jelentőségét, nem ismerjük meg és nem tudjuk kiszolgálni fogyasztói célcsoportunk elvárásait, nincs esélyünk valóban nyereséges online jelenlét fenntartására. Csak azok a honlapok nyerhetik el fogyasztóik bizalmát, amelyek időt és energiát fektetnek abba, hogy megértsék fogyasztóik elvárásait.
Inbound marketingeszközök alkalmazásának előnyei és folyamata
- költséghatékony – magasabb megtérülésre (ROI) számíthatsz
- célzott marketingeszköz – a megfelelő érdeklődési körrel rendelkező felhasználók érhetők el
- hosszú távú eredmények – inkább befektetés, mint egyszeri marketing költség
Én majd arra törekszem, hogy segítsek neked üzleti céljaid definiálásában, valamint a céljaidnak megfelelő célcsoport és inbound stratégia megválasztásában. Személyes és részletes egyeztetések folyamán igyekszem feltérképezni termékeidet és szolgáltatásaidat, hogy az alábbi inbound marketing szolgáltatásaim közül a lehető legjobb és leghatékonyabb megoldásokat ajánlhassam neked.
- keresőoptimalizálás (SEO)
- közösségi média marketing és optimalizálás (SMM, SMO) – Facebook, Twitter, G+, LinkedIn
- konverzió optimalizálás (CRO)
- remarketing kampányok futtatása
- céloldal optimalizálás – A/B/n tesztek futtatása
- tartalommarketing stratégia kidolgozása
Egy mikro vállalkozás 1 fővel természetesen nagyon korlátozott számban és mélységben tudja kihasználni ezeket az eszközöket. Egyszerre csak egy eszközt kell kiépíteni és a lehető legjobban automatizálni. Ez azért fontos, hogy később minél kevesebb időt jelentsen a fenntartása és a lehető legtöbb hasznot hozza.
Ha csak 3-4 eszközt használunk ezek közül, akkor már egy jól működő rendszerrel rendelkezünk, ami folyamatos, passzív látogatószerzést biztosíthat számunkra. Természetesen a folyamatos kontrollt, elemzést fenn kell tartani ahhoz, hogy mindig javíthassunk kicsit a rendszeren.