Oldal kiválasztása

A tökéletes webáruház SEO és felhasználó szemmel

Magyarországon webáruház láz van, ezt biztosan te is látod.

Az egyre gyarapodó webáruházak ádáz küzdelmet vívnak egymással, de az igazi bajt nem az egyre több versenytárs okozza, hanem inkább az, hogy kevés az olyan webshop tulajdonos, aki valóban ismeri ezt az iparágat és tudja hogyan kell jól csinálni.

Személyes tapasztalatom az, – legalábbis amit a piacon megfigyeltem-, hogy érzelmi háttér áll a mögött, hogy Magyarországon gomba módra jelennek meg az újabb és újabb webáruházak.

Gondoljunk csak a kismamákra! Talán neked is van olyan ismerősöd, akinek első gyereke megszületésekor, hirtelen, mindenáron valamilyen baba-mama témakörrel kapcsolatos webáruházat „kellett” indítania, persze a lehető leggyorsabban. Az eredmény: a Tesco parkolójában adta át első megrendelt babakocsit, egy Suzuki Swift csomagtartójából. Talán te is találkoztál hasonló esettel és csak sejtheted mik lehetnek a következményei egy ilyen hirtelen felindulásból elindított vállalkozásnak, ha egyáltalán nevezhetjük így.

Manapság olyanok indítanak webáruházat, akik nemhogy a nemzetközi trendekkel nincsenek képben (pl dropshipping vagy Amazon FBA), de a magyar piac sajátosságait sem ismerik, az üzleti gondolkodásmódról nem is beszélve.

Gondoljunk csak bele: egy 1 milliárdos éves árbevételű webáruház első hallásra soknak tűnhet, de ha számolni kezdünk, ez a kecsegtető szám már nem is tűnik olyan magasnak.

A gondolatmenetet folytatva: egy átlag 25%-os árréssel kalkulálva az 1 milliárdból már csak 250 millió Ft-unk maradt, ez havi szinten 20 millió Ft és ez sokak számára még mindig kecsegtetőnek hangzik.

Számoljunk tovább! Az egy napra jutó árbevételünk, a mi esetünkben átlagosan 650 ezer Ft és tételezzük fel, hogy az átlag tranzakciós érték 6000 Ft. Ez azt jelenti, hogy napi átlag 100 tranzakció bonyolódik le, ami nem kevés, de annál több problémának is tekinthetjük.

Az egyik olyan tényező, amit a korábbi számításokból kihagytunk, az a költségek! Ezek elsősorban bérköltségek, szerver karbantartás és hoszting, fuvar vagy postázás és egyéb más kiadások, amelyek összesített értéke könnyedén meghaladhatja a havi átlag 20 millió Ft-os árbevételedet.

A következő tényező a logisztika és az ügyfélszolgálat! Ha ez nincs profi szinten kidolgozva, automatizálva, azt is megbánod, hogy egyáltalán belekezdtél. Valamint tárt karokkal fogadnál egy befektetőt, aki majd fölvásárol, csakhogy ő pont ennek hiánya miatt nem fog 🙁 .

A legszomorúbb, hogy webáruházad jelenlegi árbevétele nagy valószínűséggel nagyon távol áll az 1 milliárdos árbevételtől.

Ez talán ijesztő volt számodra, de jó híreim is vannak. Ugyan egyre több webáruház jelenik meg a magyar piacon, ezek több mint 90%-a egyáltalán vagy nagyon minimális szinten optimalizál SEO és felhasználói szempontból egyaránt.

A Webshopexperts által végzett legújabb webáruház felmérés alapján, a SEO még mindig az egyik leghatékonyabb marketingeszköznek bizonyul, ezért is érdemes több időt és energiát áldozni rá.

Nagy webaruház felmérés - marketing csatornák - 2018

Nagy webaruház felmérés – marketing csatornák – 2018

Természetesen a többi csatornákkal (social media, hírlevél, PPC) való szoros együttműködés is rendkívül fontos, csak így várhatunk el látványos eredményt.

Lassan, térjünk a lényegre és lássuk hogyan és milyen lépésekkel optimalizálhatod webáruházad oldalait az újabb vásárlók megszerzéséhez és nem utolsó sorban, hogyan tarthatod meg őket!

Leszámítva a különböző automatizálás és ügyfélgondozás jellegű stratégiákat, én most kizárólag SEO és felhasználó szemmel közelítem meg ezt a problémát. Erre igyekeztem összegyűjteni számodra hasznos tippeket, taktikákat, best practiceket.

A SEO, a UX és a konverzió optimalizálás adta problémák, mind-mind részei webáruházad hatékony üzemeltetésének. Ezt lehet jól csinálni, de az esetek többségében pont ezekre a részekre nem tudsz kellőképpen odafigyelni.

Úgy döntöttem, négy részre osztom fel ezt a témát, így talán jobban átlátható és követhető mindenki számára.

Első részben a tartalomra vonatkozó szempontokról fogok beszélni, második részben kitérek a különböző technika adta problémákra, harmadik részben a tartalommarketing adta lehetőségekről majd negyedik lépésként azonnal használható linképítési taktikákról fogok beszámolni.

Tartalomra vonatkozó szempontok

Kulcsszavak feltérképezése

Egy webáruház esetében a megfelelő kulcsszavak feltérképezése lényegesen eltér egy átlag weboldalra elvégzett kulcsszó-kutatástól.

Gondoltam, előnyösebb ha készítek számodra egy ábrát, amelyen azt próbálom megmutatni, hogy a webáruházakra jellemző értékesítési tölcsér (sales funnel) különböző szakaszaiban milyen kulcsszó típusokat különböztethetünk meg.

Kulcsszavak az értékesítési csatorna mentén (webáruház) Kulcsszavak az értékesítési csatorna mentén (webáruház)

Leáltalánosítva: a vásárló legalább öt fázison megy át mielőtt vásárolna, leszámítva az ismerősök véleményeinek hatását. Természetesen egy vásárlási folyamat jóval bonyolultabb a valós életben, de legalább tisztában kell lenned, hogy az első és ötödik fázisban használt kulcsszavak miben különböznek egymástól.

De nézzük csak tovább! Ezek egy webáruházra tervezett kulcsszó-kutatás legfontosabb lépései:

Kulcsszó lista és csoportosítás

A mi esetünkben a “falfesték” az az általános és leszűkített kulcsszó, ami ezt a témát körülöleli. Sok esetben utána kell nézz, hogy milyen más elnevezések kerülnek használatra a felhasználók által, ehhez szintén használhatod a Google keresőjét, de néha nem árt más, a témában jártas ismerősödet is megkérdezned.

Én egyébként azt szoktam csinálni, hogy az általános kifejezésre listázott oldal valamelyikét részletesebben is átolvasom, ezzel párhuzamosan kijegyzetelem azokat a kifejezéseket, amelyeket a későbbiekben megvizsgálok.

Nézzük, a „falfesték” esetében milyen kulcsszó csoportokat tudunk megkülönböztetni, amelyek a vásárlási vagy értékesítési tölcsér folyamat részét képezik:

  • Cselekvésre ösztönző kulcsszavak – árak, mennyibe kerül, vélemények, melyik, milyen, hogyan, legjobb, stb. (pl: milyen beltéri falfestéket vegyek?)
  • Márka és vagy bolt nevek – Dulux, Poli-farbe, Trilakk, Kemikál, Szupralux, Héra, Köházy, stb.
  • Tulajdonságok – színskála, beltéri, kültéri, vízálló, impregnáló, lemosható, penészgátló, vízesbázisú, dörzsálló, egyrétegű stb.

Hasonló módon kell eljárnod saját termékeiddel, saját weboldaladon! Meglátod, ezzel a módszerrel olyan kulcsszavakat találsz, amelyekre előzőleg nem gondoltál, ezek beültetésével pedig még több organikus forgalmat hozhatsz az oldalaidra.

Annak érdekében, hogy kulcsszavaid minél szélesebb skálát fedjenek le, ott van még Google kapcsolódó keresések és keresési javaslatai.

Kulcsszavak kombinálásához vagy keveréséhez, használhatod az alábbi eszközök valamelyikét:

Ügyfeleink részére, kulcsszókutatás elvégzéséhez egy saját integrált szoftvert használunk, ami az összes lehetséges kulcsszófeltáró eszközt magában foglalja, nem beszélve a különböző mérőszámokról, amelyekkel az is megállapítható, hogy az adott kulcsszónak mekkora a versenyképessége, hosszú vagy rövidtávú célként tekintsünk rá stb.

Kulcsszó kannibalizálás elkerülése

Webáruházak esetében talán az egyik legjellemzőbb probléma.
Dióhéjban összefoglalva: kulcsszó kannibalizálásról akkor beszélünk, amikor egy adott kulcsszóra több oldalunk is releváns. Ezt te magad is könnyen leellenőrizheted Google keresőjében az alábbi operátor segítségével:

site:sajatdomained.hu “kulcsszó kifejezés”

Mivel a Google kereső általában egyetlen találatot listáz egy adott domainről (hacsak nem talál túl relevánsnak további aloldal(aka)t ugyanarról a domainről), ezért célszerű, hogy tartsd nyilván minden egyes oldalad, melyik milyen kulcsszót céloz. Mi ehhez is szintén saját szoftvert használunk, de te készíthetsz magadnak egy táblázatot, amelyben az összes kulcsszavad és oldalad is szerepel.

Kulcsszó mátrix Kulcsszó mátrix

Ez nem azt jelenti, hogy a fentebbi operátorral végrehajtott keresésre egyetlen listázott oldalt kellene látnod, mivel releváns oldalak mindig is lesznek, de ehhez hozzájárul még a belső linkelési stratégia, amiről bővebben ebben a blogbejegyzésembe találsz részletesebb leírást.

On-page optimalizálás

Számos webáruháznak a megtervezésén, optimalizálásán és üzleti stratégiai felépítésén vettem részt, így tudom melyek a legkényesebb problémák.

Az egyik ilyen a rengeteg kategória és alkategóriák kialakítása, nem beszélve a több ezer termékről. SEO szemmel nézve, ezeket lehetőleg úgy kell felépíteni, hogy mindegyik a rá legrelevánsabb kulcsszó kifejezésre kerüljön optimalizálásra.

A két leggyakoribb probléma, amelyek egy webáruház esetében előfordulhat:

1. Több kategóriába is sorolható termékek

A probléma: duplikált tartalmi oldalak, amelyek egymással versengenek
URL1: www.domain.hu/festekek/belteri/impregnalo/poli-farbe-platinum
URL2: www.domain.hu/festekek/belteri/peneszgatlo/poli-farbe-platinum

Megoldás: canonical tag alkalmazása vagy bármilyen kategória oldalról egy egységes elérés minden egyes termékoldalnak (pl: /termekek/termek01)

2. Szűrő navigáció használata (terméktulajdonságok szűréséhez)

A probléma:

  • nem megfelelő paraméterek használata (‘[]’, ‘:’, ‘,’)
  • felhasználó által generált URL változatok (amelyek indexelésre is kerülhetnek)
  • fölöslegesen ismétlődő paraméterek engedélyezése
  • paraméterek nem egységes sorrendben való használata
  • szűrőkombinációk engedélyezése nem létező termékekre

Megoldás:

  • paraméterek feltérképezése (Search Console vagy belső adatbázis)
    Search Console - URL paraméterek Search Console – URL paraméterek
  • nem kívánatos paraméterezett oldalak indexelésének a minimalizálása (rel=”nofollow”, robots.txt, noindex (no)follow)
  • paraméterek fontossági sorrend felállítása és alkalmazása
  • felhasználók által szűrt oldalak külön mappába helyezése (pl: /filter/) majd ennek letiltása (robots.txt, noindex follow).

Bővített kivonatok használata

Gondolom számodra sem kérdéses ennek fontossága egy webáruház esetében. Erről azonban már bővebben is írtam egyik korábbi cikkemben: itt olvashatsz róla. Ebben kitérek a technikai háttérre, a tesztelési lehetőségekre és néhány példát is felvázolok.

Alábbiakban olyan példákat mutatok be, amelyek webáruházakra alkalmasak. Hazai piacon is találkozhattál már ilyenekkel, de az alábbi nemzetközi példákhoz hasonlót nem találtam.

Az értékelés mellett az ár és a raktárkészlet is jól látható, a Sony Alpha fényképezőgép esetében pedig még technikai leírásokat is feltüntetnek.

Bővített kivonat 1 - webáruház

Bővített kivonat 2 - webáruház

Duplikált tartalmi problémák

A duplikált tartalmi problémák nagyon jellemzőek a webáruházakra. Mindkét formában találkozhatunk vele, legyen az saját weboldalainkon vagy más.

Mit tehetsz az azonos termékleírások ellen?

Íme néhány lehetőség az egyedi termékleírások eléréséhez:

  • Hozzászólások, vélemények, értékelések használata – ezzel egyedivé teheted a termékoldal szöveges tartalmát
  • Kérdezz-felelek modul használata – ezzel szintén szélesítheted annak lehetőségét, hogy minél több egyedi szöveg kerüljön a termékoldalra
  • Használj tabes navigációt – ez leginkább felhasználói szempontból lesz majd hasznos, ezzel a módszerrel könnyedén lehet majd navigálni egyik tartalmi blokkról a másikra

Saját webhelyeden elérhető duplikált tartalmi oldalak kezelése

Erről már esett szó korábban. Egyik legjellemzőbb eset, amikor a termékoldal több kategóriába is besorolásra került és minden egyes útvonalon elérhető. Lásd Több kategóriába is sorolható termékek.

Sajnos, a duplikált oldalak miatt a Google kereső akár büntetéssel is sújthatja webáruházadat, különösen a Panda algoritmus óta.

Mindig győződj meg arról, hogy a termékoldalnak vagy van egy alapértelmezettnek kijelölt URL címe vagy minden egyes termékoldal csak egyetlen URL cím alatt érhető el.

Közösségi média oldalakon való megosztás

Az már nem kérdés, hogy webáruházadnak legyen profil oldala a különböző közösségi média oldalakon. Magyarországon, elsősorban a Facebook, a Pinterest és az Instagram, talán még a Twitter jöhet szóba.

Facebook lájkok és megosztások Google rangsorolására való hatása Facebook lájkok és megosztások Google rangsorolására való hatása

A Searchmetrics által végzett legutóbbi kutatás kimutatta, hogy webáruházak esetében a Facebook megosztások vagy lájkok jóval kevesebbek mint más jellegű oldalak esetében. Ez nyilvánvaló, hiszen egy érdekes cikket osztanak meg, mint egy termékoldalt.

Ebből arra is következtethetünk, hogy webáruházak esetében is fontos lehet a blogolás az adott témában, mivel a megosztási hajlam az ilyen jellegű tartalmakra jóval magasabb egy termékoldallal szemben.

Az alacsony közösségi média értékek ellenére is a grafikonon egyértelműen látható, hogy a magasabb értékekkel rendelkező oldalak előkelőbb helyezésben részesülnek a Google találati oldalain.

Azt semmiképp nem jelenthetjük ki, hogy a közösségi oldalakon való szereplés közvetlen hatással lenne webáruházad rangsorolására a Google keresőben, de közvetett módon mégis hozzájárul az előkelőbb helyezés eléréséhez.

Hogyan növelheted termékoldalaid közösségi megosztásait

  • Használj valamilyen bővítményt (plugint) vagy modult (SumoShare, ShareThis, AddThis)!
  • Kezdetben ne aktiváld a számlálót vagy állíts be egy minimum értéket!
  • A/B teszteld a megosztás gombokat (szín, forma, méret, elhelyezés)!
  • Ügyelj, hogy a fókusz maradjon a vásárláson nem a közösségi megosztáson!
  • Tranzakció lezárást követően, a köszöntő oldalon használj egy megosztási lehetőséget („Oszd meg barátaiddal a megvásárolt termékedet!”), ezért cserébe ajánlhatsz egy kupont egy következő vásárláshoz!

Egy jó példa a Yogabazaar webáruház egyik termékoldala, amelyen a megosztás gombok elhelyezése megfelelő, figyelembe véve, hogy a fókusza sokkal erőteljesebb a KOSÁRBA RAKOM gombnak.

Yogabazaar termékoldal Yogabazaar termékoldal

Csak rendelésre elérhető termékek

Biztosan a te webáruházad esetében is előfordult már, hogy valamilyen termék elfogyott vagy csak megrendelésre vásárolható. Az előbbi esetre jellemző leginkább, hogy a webáruház motor nem megfelelően kezeli az elfogyott termékeket és amikor ez bekövetkezik, „404 nem létező oldalt” ad vissza a felhasználónak.

A gond ezzel az, hogy míg a szóban lévő termékoldal feltételezhetően előkelő helyezéssel rendelkezett a Google keresőjében, attól a pillanattól, hogy a kereső már „404 nem létező oldalként” észleli, a termékoldal elveszíti korábbi helyezését.

Ahogy a raktárkészlet ismét feltöltődik, újra felvitelre kerül a termékoldal (nem automatikusan), nyílván valamilyen más elnevezéssel. Ilyenkor az oldal nulláról kezdi az optimalizálási folyamatot.

Javasolt megoldás:
Győződj meg arról, hogy a webáruházmotor elérhetővé teszi azon termékoldalakat, amelyek raktárkészlete kifogyott! Ezt nagyban az is elősegíti, hogy milyen üzenetet hagyunk hátra a felhasználónak:

  • „Nincs készleten” helyett „Rendelésre”
  • „Kérj értesítőt készletfeltöltésről!”
  • „Előrendelés”
  • „Javaslat más hasonló termékre”

Megszűnt termékek

Ebben az esetben mindenképp hagyd meg a termékoldalt, különösen akkor, ha rendszeresen érkeztek látogatók a Google organikus találati listáiról!

A megtartás mellett, lehetőleg üzenj a felhasználóknak arról, hogy a termék miért szűnt meg, hazudni nem érdemes mivel más forrásból amúgy is megtudhatják az okát, ez pedig nem vetne jó fényt a márkádra!

Ajánlj fel más, szintén hasonló, de akár jobb terméket vásárlóidnak (én erre külön kedvezményt is ajánlanék, teszteléshez)!

Szezonális termékekre vonatkozó javaslatok

Bármilyen témában lehet szó szezonális termékről, legyen az élelmiszer, elektronika vagy kozmetikai termék.

Ami fontos, hogy tarts számon ezeket az időszakokat minden egyes termékcsoportra vagy egyedi termékre! Én Google naptár használatát javaslom, amelyben létrehozhatsz egy új naptárt kizárólag erre a célra, de használhatsz Excelt vagy papír alapú naptárt is.

Amennyiben például egy adott termék szezonja június-szeptember időszak, akkor az a javasolt, hogy már februártól készülj a szezonra!

Az év végi ünnepek esetében -mint például az új év és a karácsony-, külön céloldalt használj (pl: domain.hu/karacsony-2017-akcios-ajanlataink), következő évben pedig egy új céloldalt, a régit pedig irányítsd át az újra, valahogy így:

  • előbbi év: domain.hu/karacsony-2017-akcios-ajanlataink (301 átirányítás)
  • idei év: domain.hu/karacsony-2018-akcios-ajanlataink

Technikai jellegű szempontok

Lapozás helyes használata

A probléma:

  • egy adott termékkategóriába több száz, de akár több ezer termék is listázható, de ennyi termék listázása egyetlen oldalon lassú betöltődéshez vezethet, ezt negatívan értékeli a Google kereső és a felhasználók is
  • a rendelkezésre álló lehetőség vagy egyáltalán nem, vagy helytelenül került beállításra

Megoldás:

  • jelezzük a Google felé, hogy egy lapozott oldalról van szó, erre a célra használjuk a rel=”next” rel=”prev” megoldást
  • view-all + rel-canonical, amikor nincs túl sok termékünk és szeretnénk egy olyan oldalt, amelyen a kategória összes terméke listázva van, ez kerül optimalizálásra, lapozott oldalak canonical tagjei pedig a view-all változatra mutatnának

Sajnos, hiába a rendelkezésünkre álló lehetőségek, az esetek többségében ezeket a lehetőségeket vagy egyáltalán nem vagy helytelenül használják. A legszomorúbb talán az, hogy SEO ügynökségek vagy szakemberek által is helytelenül kerülnek módosításra a webhelyek, ezzel még nagyobb káoszt okozva.

Betöltődési sebesség

Google PageSpeed - Apache és Nginx modul Google PageSpeed – Apache és Nginx modul

Számos esetben ennek a problémának az orvoslása vezethet az előkelőbb helyezés eléréséhez.

Mivel egy gyorsan betöltődő oldalt a felhasználók pozitívan díjazzák, így a keresők is figyelembe veszik rangsorolásaik során.

Előbb tesztelned kell a céloldalaid betöltődési sebességét! Csinálhatod azt, hogy első körben a különböző oldaltípusokat teszteled (pl kategória, alkategória és termék oldalak), majd a feltárt hibákon próbálsz javítani, optimalizálni.

Több tesztelő eszköz áll a rendelkezésedre, íme néhány a legnépszerűbbek közül:

Mi a legjellemzőbb, amin optimalizálnod kellene webáruházad esetében?

  • Ismétlődő átirányítások – különösen több elvégzett módosítás során, amikor az oldal belső és visszamutató hivatkozások nem kerültek javításra
  • Termékképek optimalizálása – a Google PageSpeed ezt is elvégzi, neked csak le kell töltened az optimalizált képváltozatokat
  • Aktiváld a böngésző gyorsítótárat (cache) – ez lehetővé teszi, hogy a rendszeres látogatóid böngészőjébe csak a módosult vagy új tartalmak töltődjenek be, a már egyszer betöltődött tartalmakat a böngésző a felhasználó gépéről fogja betölteni
  • Hajtás fölötti tartalom priorizálása – A hosszabb, legördülő oldalak esetében csak a látható tartalmak töltődjenek be!
  • AMP technológia alkalmazásaAccelerated Mobile Pages, Google által kezdeményezett új technológia az oldalak gyorsabb betöltődése érdekében, egy próbát mindenképp megér

Saját vagy dedikált (Apache, Nginx) szerveredre érdemes feltelepítened a Google PageSpeed modulját, ez mindenképp javítani fog webáruházad oldalainak a betöltődési sebességén.

Mobil változat

GfK - Internetezéssel eltöltött idő GfK – Internetezéssel eltöltött idő

Ma már messze nem kérdés, hogy webáruházad legyen-e mobil eszközökre optimalizálva.

Ha még nincs, akkor a kérdés inkább az, hogy emiatt naponta hány potenciális új ügyfelet nem tudsz elérni?

Azt már tudjuk, hogy a mobil eszközökön végrehajtott keresések száma meghaladta az asztali gépeken végrehajtottakét. Ez nem újdonság.

Ugyan, három lehetséges technikai megoldás is létezik a mobil változat használatára, webáruházak esetében a reszponzív megoldást javaslom. Ennek számos oka van, íme néhány a legfontosabbak közül:

  • egyetlen URL mindkét változatra (mobil és asztali gépre) – felhasználók általi megosztások, lájkok, értékelések illetve a visszamutató hivatkozások egységesek egyetlen URL címre így az értékek nem szóródnak szét különböző URL változatokra
  • nincsenek fölösleges átirányítások – felhasználói szempontból előnyös, mivel jóval gyorsabban töltődnek be az oldalak
  • adminisztrációs előnyök – egyetlen URL címet kell karbantartani, optimalizálni, frissíteni

Teszteléshez használd Google mobil tesztelőjét.

HTTPS-re való átállás

Mivel egy webáruházban tranzakciós műveletek bonyolódnak le, a felhasználók megbízhatóbbnak találják a biztonságos oldalakat (lásd alábbi illusztráció: lakat + cég név + HTTPS).

HTTPS biztonságos kapcsolat HTTPS biztonságos kapcsolat

Óva intelek attól, hogy tervezetlenül, egyik napról a másikra lépd meg ezt az átállást. A nem megfelelően vagy hiányosan elvégzett migrálás jelentős forgalom-visszaeséssel járhat.

A Google kereső is előnyben részesítheti webáruházadat, amennyiben HTTPS biztonságos protokoll alatt érhető el.

Mi a SEOauditnál három szakaszban végezzük el a migrálással kapcsolatos tennivalókat:

  1. Migrálás előtti szakasz
  2. Migrálás alatti szakasz
  3. Migrálás utáni szakasz

Közel negyven szempontot veszünk figyelembe egy ilyen jellegű művelet során, így tudjuk biztosítani, hogy a migrálás zökkenőmentesen történjen, és ne járjon forgalomvesztéssel.

Breadcrumbs (kenyérmorzsa) navigáció

Különösen termékoldalakon, – de egyébként minden egyes oldalon- rendkívül fontos navigációs elem a keresőnek és a felhasználóknak egyaránt.

A breadcrumbs vagy kenyérmorzsa navigációval lehetőséget adsz a felhasználóidnak, hogy könnyebben navigáljon visszafelé.

Breadcrumb (kenyérmorzsa) navigáció Breadcrumb (kenyérmorzsa) navigáció

Amennyiben breadcrumbs adatjelölést is használsz, nagy esélyed van, hogy a Google kereső megjelenítse ezeket a linkeket a listaoldalain.

Breadcrumb (kenyérmorzsa) navigáció Google találati oldalán Breadcrumb (kenyérmorzsa) navigáció Google találati oldalán

Az esetek többségében, ez a funkció a webáruházmotor része, így ha nem jelenik meg, első körben nézz körül a beállításokon majd aktiváld, ha megtalálod!

Nem szeretnélek elkeseríteni, de ha nincs ilyen opciód saját webáruházadnak, akkor inkább cseréld le!

Tartalommarketing, a növekedés motorja

Tartalommarketing alatt sok mindent érthetünk, a blogírástól a videó készítésen át az infografikákig, lényegében bármit, ami webáruházad témájával releváns és a felhasználóid részére hasznos lehet.

Én szó szerint vért izzadok, amikor egy új blogbejegyzést írok saját weboldalamhoz, de e nélkül nincs pörgés, forgalom, új ügyfél. Ez olyan mint a benzin a motornak. Hiába ott a Ferrárid a garázsban, ha nincs rá üzemanyag, nem fog elindulni.

Milyen stratégiát alkalmazz?

Ismerd meg jobban a célközönségedet

Ennek lényege, hogy mélyebb betekintést nyerj célközönséged szokásaiba, gondolkodásába, érzelmi világába vagy akár álmaiba. A hangsúly azon van, hogy olyan információkhoz juthass hozzá, amelyekre a valós életben nem igazán vagy nagyon nehezen szerezhetsz meg.

Vegyük például a yogabazaar.eu webáruházat! Nekem két percembe sem került, hogy néhány igazán hasznos forrást találjak. Csak annyit tettem, hogy beírtam Google keresőbe “jóga fórum”.

Íme néhány példa:

index.hu - Jóga fórum Az index.hu fórum oldalán van egy Jóga kategória, ahol ezzel a témával kapcsolatosan találhatunk érdekes beszélgetéseket, ezzel együtt hasznos információkra tehetünk szert.

Hoxa - Jóga fórum A hoxa.hu portálon szintén találunk egy fórumot jóga témában.

Érdemes időközönként rápillantani az ilyen jellegű fórumokra és akár interakcióba is lépni a felhasználókkal, de a cél nem az értékesítés, hanem inkább a közösségépítés.

Hasonló témába vágó oldalakat találtam az nlcafe.hu és mindmegette.hu webhelyeken is, amelyek meglehetősen nagy népszerűségnek örvendenek, így az elérhető látogatók száma is relatívan magas lehet.

Milyen szavakat, kifejezéseket használnak?

Hogy mire jó ez?

Gondolj bele, mielőtt a felhasználók bármit is vásárolnának, előbb utánanéznek, érdeklődnek a téma iránt, kérdéseket tesznek fel, részletesen beszámolnak problémáikról! Tekintsd ezeket az információkat egy inspiráció tárnak, amelyből majd ötletet meríthetsz újabb blogbejegyzéseidhez!

nlcafe.hu - kulcsszavak jóga fórum bejegyzésbe Az nlcafe.hu jóga fórum egyik hozzászólásában máris találunk egy problémát és egy új jóga módszer iránti érdeklődést.

hoxa.hu - kulcsszavak jóga fórum bejegyzésekbe A hoxa.hu jóga fórum néhány hozzászólásából is hasznos információhoz juthatunk, amelyek egy új blogbejegyzés témája lehetne.

Egy igazán jó tartalom elkészítése

Akár ezt a blogbejegyzésemet is veheted példának. A lényeg, ha már megvannak a kulcsszavak, ezzel együtt a téma amiről írni szeretnél, akkor azt szívből tedd és ne a karakterek vagy szavak számát figyeld!

Mindig arra törekedj, hogy lehetőleg a te blogbejegyzésed számoljon be a legrészletesebben az adott témáról! Használj illusztrációs képeket, esettanulmányokat, hivatkozz további hasznos webhelyekre ahol a felhasználó még több információhoz juthat!

Tartalomíráshoz számos technika létezik, erről részletesebben is beszámoltam egyik korábbi cikkemben.

Ha rendszeresen használod ezt a stratégiát, egyre nagyobbra nő rajongótáborod és ez a vásárlásokban is meg fog mutatkozni.

Ne a gyakoriságra, inkább a minőségre törekedj, meglátod, hosszú távon az jobban kifizetődik!

Linképítési taktikák

Sajnos hiába a sok on-page optimalizálás, ha webáruházad oldalaira nem hivatkoznak más oldalakról, nehéz lesz előrébb kerülni a Google találati oldalain.

Kezdéshez, összeszedtem számodra néhány linképítési taktikát, amelyekkel azonnal növelheted a saját webáruházad oldalaira mutató hivatkozások számát.

Lejárt vagy megszűnt domainek/webáruházak

Mi is ennek a lényege?

Hazánkban sem ritka jelenség, hogy egy vállalkozás és a hozzá tartozó weboldala megszűnik. Ezek azok a lehetőségek, amelyeket nagy valószínűséggel versenytársaid nem használnak ki.

Na, de hogyan tudod saját javadra kihasználni ezeket a lehetőségeket anélkül, hogy a megszűnt domaint/weboldalt birtokolnád?

A hangsúly nem a saját tulajdonodra való átruházáson van, téged a megszűnt webhelyre mutató értékes hivatkozások érdekelnek.

Kerestem számodra néhány konkrét példát, így te is könnyebben megérted.

Webáruházokról révén szó, én most ilyen lehetőségek után kutattam.

Google keresőbe annyit írtam be, hogy “megszűnt webáruházak”, erre közel 100 000 találatot dobott ki. Egy gyors szemezgetés után szemet szúrt néhány cikk miszerint egy magyar webáruház váratlanul megszűnt.

A mabyt.hu bútor webáruházról van szó, amely 2017 tavaszán bedobta a törülközőt. Minket most nem érdekelnek a bezárás okai, inkább a webhelyre mutató hivatkozások érdekelnek.

mabyt.hu - bútor webárúház mabyt.hu – bútor webárúház

Ha a te webáruházad éppen bútorértékesítéssel foglalkozik, akkor különösen jó alkalom lehet számodra.

Én az ahrefs eszközzel végeztem egy gyors ellenőrzést és azt próbáltam kideríteni, hogy milyen domainekről hivatkoznak az oldalra.

És mint kiderült, a mabyt.hu webhelyére még mindig mutatnak hivatkozások, ezek közül kell megtalálnod azokat, amelyek számodra, a te webhelyed linkprofil növeléséhez felhasználhatók.

mabyt.hu - ahrefs hivatkozó domainek mabyt.hu – ahrefs hivatkozó domainek

Ha arra vagy kíváncsi milyen oldalak voltak a megszűnt webhelyen, erre a célra használd a Waybackmachine internetes archívum eszközét.

Waybackmachine - archive.org Waybackmachine – archive.org

Parkolt, eladó domain vagy webhelyek felkutatása

Erre a célra használhatod az alábbi portálok valamelyikét:

domainexpress.hu - eladó webáruházak A domainexpress.hu oldalon számos eladó webáruházat találhatsz, amelyek felvásárlása is érdekes lehet számodra, ilyen például a jelenleg is meghirdetett elektroexpressz.hu.

elektroexpressz.hu - webáruhaz elektroexpressz.hu – webáruhaz

Az eladó webáruházak hivatkozásait is feltérképezheted és megpróbálhatod rábeszélni a hivatkozó domainek tulajdonosait, hogy inkább a te webáruházadra hivatkozzanak (amennyiben releváns) hivatkozva arra, hogy amire jelenleg hivatkoznak rövidesen egy akár megszűnő webáruház is lehet.

A parkolt domainek között (jelenleg 13199 domain) is szemezgethetsz. Tételezzük fel, hogy jóga témában szeretnél keresgélni, akkor jelenleg 17 parkolt domain található, amelyek közül néhány korábbi weboldal is lehetett. Ilyen például a manojoga.hu, ami 2009-ben indult és 2017 júniusában került parkolásra.

Konklúziók

Azt nem mondanám, hogy a fentebbiekben mindent összefoglaltam, amiről tudnod kell, de remélhetőleg ad némi képet arról, hogy mi mindent tehetsz annak érdekében, hogy webáruházad organikus forgalma növekedjen!

Ha bármi hozzáfűznivalód lenne, akár saját tapasztalat, megköszönném ha velem is megosztanád egy hozzászólásban!

Ha szeretnél mihamarabb értesülni friss blogbejegyzéseimről, esettanulmányaimról, hasznos tanácsokról, irány és iratkozz fel hírlevelemre!

Fülöp Imre (Phil Amery)

T-szintű online marketinges, SEO szakértő és üzleti tanácsadó

A SEOaudit.hu alapítója és vezetője. Tevékenységem nagy részét digitális marketing és vállalatfejlesztési tanácsadóként látom el. Szakmai pályafutásomat hagyományos marketing területen kezdtem, majd érdeklődésem az online marketing és üzletfejlesztési stratégiákra irányult, ahol kiemelkedő tapasztalatra tettem szert. Online marketing pályafutásomat 2005-ben amerikai és angol piacon kezdtem, majd ezt követően az iProspect Hungary ügynökség keretein belül a SEO üzletág vezetőjeként folytattam. Manapság már a T-szintű modellben való gondolkodás az, ami leginkább jellemző tevékenységemre.

[thrive_leads id='5025']