Azt talán már te is jól tudod, hogy a keresőoptimalizálás egyik fontos része a kulcsszókutatás. Ekkor a megfelelő kulcsszavak kiválasztásra kerülnek, majd ezután használni kezded weboldalaid tartalmaiban.
Arról azonban lehet, kevésbé van tudomásod, hogy egy webhely szerkezete mit is takar valójában, és miért játszik annyira fontos szerepet az optimalizálási folyamat során.
A webhely szerkezete vagy struktúrája (más néven architektúrája) ritkán kerül szóba, így nem is csoda, hogy sokak számára ismeretlen a fogalom jelentése.
Ezek után érthető, ha fel sem merül benned, hogy pont ennek a résznek a mellőzése miatt nem nő számottevően a webhelyed organikus forgalma.
De lássuk részletesen, pontosan miről is van szó, és miért játszik annyira fontos szerepet a webhelyed szerkezetének felépítése.
Amikor webhelyszerkezetről vagy struktúráról hallasz, ne a dizájnra gondolj, hanem inkább az oldalak közti összefüggésekre, hogy mennyire átláthatóan, mennyire könnyen követhetően, valamint logikusan vannak összekötve (linkelve) webhelyed aloldalai. Ehhez társul az URL-elnevezések szerkezeti felépítése is, amit a későbbiekben részletesebben is kifejtek.
Először is nézzük tételenként egy webhely szerkezeti felépítésére vonatkozó szempontokat.
#1 – Tervezd meg webhelyed információs architektúráját!
Amennyiben éppen új weblapot tervezel, akkor egyszerűbb dolgod van. Már meglévő webhely esetén azonban vedd számításba, hogy a szakszerűtlen architektúramódosítás nagy felfordulást okozhat, és az addig megszerzett organikus forgalom is könnyedén lecsökkenhet.
A részletes kulcsszókutatás elkészülte után elkezdheted felvázolni a szükséges weboldalakat, amihez használhatsz Excelt, Google Spreadsheetet, Visiot, de számos más eszköz is a rendelkezésedre áll. Én személy szerint a Mindmeistert használom.
Néhány fontos szempont:
- Törekedj a logikus felépítésre! Legyen egyszerű, könnyen érthető a látogatók és a keresőrobotok számára egyaránt! Használj kategóriákat és alkategóriákat!
- Maximum 7 navigációs elem. Ha ennél többet használsz, már túlságosan zsúfoltnak tűnhet az oldalad, ezért érdemes kategóriákat és alkategóriákat használni.
- Az arányok megoszlása. Ez nem könnyű feladat, de lehetőleg törekedj rá, hogy az alkategóriák száma minden egyes fő kategória alatt egységes legyen!
#2 – Használj piramisfelépítésű szerkezetet!

Webhely piramis architektúra, URL szerkezeti felépítés
Ez manapság már alapvető! Értelemszerűen egy piramisfelépítésű webhely szerkezete sokkal átláthatóbb és könnyebben menedzselhető, mint egy kaotikus és háromnál több mélységű szerkezet. Weblapjaidat építsd fel hierarchikusan! A legfontosabb oldalak legyenek a legfelső szinten, míg a kevésbé fontosak az alsóbb szinteken.
Tételezzük fel, hogy egy okostelefonokat értékesítő webáruházat üzemeltetsz és az alábbiak szerint strukturálod oldalaidat:

Webhely piramis architektúra (okostelefonok) – illusztráció
Természetesen, ennél jóval bonyolultabb szerkezeti felépítésről lehet szó, különösen egy webáruház esetében, hiszen ez esetben ott vannak a szűrő paraméter adta lehetőségek vagy nyelvi változatok is (amerikai szakzsargonban faceted navigation).
#3 – Webhelyed legyen könnyen feltérképezhető!
Képzeld azt, hogy a Google robot épp a te oldaladat igyekszik bejárni, követve az ott elhelyezett külső és belső linkeket. A legjobb esetben bejárja az összes oldaladat, és ezzel hozzásegíti a tartalmak indexelését és értékelését.
Igen, jól olvastad, csak a legjobb esetben. Az esetek többségében a keresőrobotok ugyanis számos akadályba ütköznek! Sőt, olyan is van (és talán ez a legsúlyosabb), hogy a fontos tartalmi oldalak egyáltalán nem érhetők el sem a robotok, sem pedig a felhasználók számára. Ezek az úgynevezett árva (orphan) oldalak, amelyek lehet, hogy tartalmilag tökéletesek lennének célzott kulcsszó-optimalizálására, ám mégse látja őket senki.
Egy webhely feltérképezhetősége akkor elfogadható, ha a Google robotja és a látogatók minden egyes oldalt akadálytalanul és relatív kevés kattintás után be tudnak járni, meg tudnak tekinteni.
Webhelyed feltérképezhetőségének javítására már számos megoldás is a rendelkezésedre áll, ilyen például az egymással releváns tartalmak összelinkelése, a navigációs elemek (pl. kenyérmorzsa-navigáció, top navigáció, jobb/bal oldali sávnavigáció), de számos egyéb okos megoldás is bevethető.
Nézzük a következő fontos szempontot!
#4 – Használj belső linkeléseket!
UX szakmai körökben az a mondás, hogy egy keresett oldalt maximum három kattintással el kell tudjuk érni. Természetesen lehetnek kivételek, de a lényeg az, hogy webhelyed navigációs felépítése legyen egyszerű és könnyen használható a felhasználók számára, asztali gépen és mobil eszközökön egyaránt!

Webhely belső linkelés – ábra
Horgonyszövegeidben használj egyértelmű megnevezéseket (pl: Szolgáltatások, Árak, Tovább, Megrendelem) vagy releváns kulcsszó-kombinációkat!
Azokban a szöveges leírásokban, ahol hasznosnak tartod, mindig hivatkozz egyik külső vagy belső oldaladra, ahol a további részletekről tájékoztatod a látogatót!
És igen, tényleg érdemes külső, azaz más webhelyekre is hivatkozni, különösen akkor, ha ezzel értékes és hasznos információhoz juttatod a látogatóidat! Ezt ráadásul maga a Google kereső is díjazza.
Lássuk, melyek a jól használt belső linkelés előnyei!
- Rövidítik a hivatkozott oldal elérési útvonalát.
- A keresőrobotok egyszerűbben rátalálnak webhelyed oldalaira, a horgonyszövegek pedig hozzájárulnak ahhoz is, hogy könnyebben értelmezhessék a hivatkozott oldal témáját.
- Hozzásegítenek az előkelőbb rangsorolások megszerzéséhez.
- Eligazítják a látogatóidat, ezzel megnövelve a felhasználói élményt, így ők még több időt fognak a webhelyeden tölteni.
Most pedig elárulok neked egy egyszerű linkelési stratégiát, amelyet akár most azonnal ki is próbálhatsz:
Talán már veled is előfordult, hogy egy új blogbejegyzés megírásakor valamelyik korábbi blogbejegyzésedre hivatkoztál. De az vajon eszedbe jutott e már, hogy korábbi blogbejegyzéseidről az új blogbejegyzésedre is hivatkozhatnál? Ha most a fejedhez kaptál, akkor kérlek, számolj majd be, hány ilyen vagy ehhez hasonló lehetőséget találsz a saját webhelyeden!
#5 – Használj HTML és CSS navigációs elemeket!
Bár a Google meglehetősen hatékonyan térképezi fel a JavScript, AJAX vagy Flash felépítésű navigációs elemeket, én mégis azt mondom, hallgass inkább rám, és használj HTML+CSS navigációs elemeket! Ezzel nem csak a Google robotján, de a saját életeden is segítesz! 🙂
#6 – Figyelj oda a felhasználói szempontokra!
Valószínűleg te is találkoztál a közelmúltban olyan weboldallal, amit rögvest el is hagytál, és még csak visszaemlékezni sem szeretnél a látott képre. A szivárvány minden színében pompázó oldal, ronda képek, és ami talán még ennél is rosszabb: maximális hangszinttel azonnal induló háttérzene. Szerintem ismerős az élmény, így nem is ragozom tovább. Azért abban nagyon bízom, hogy a te webhelyed nem ilyen, ugye?
Azt mindenképp, és nagyon jegyezd meg, hogy ha a felhasználói élmény alacsony, azt a Google is látja, érti és értelmezi. Igen, jól olvasod! Ezeket az oldalakat ugyanis a látogatók legnagyobb része azonnal elhagyja, szakmai kifejezéssel élve lepattan az oldalról, így az ott eltöltött idő a nullához közeli érték, amit a Google keresője negatívan értékel.
Tehát, amennyiben van rá lehetőséged, áldozz a weblapod kinézetére és felhasználhatóságára! Ezt egy WordPress oldal esetében például nem is olyan nehéz megvalósítanod.
Ha pedig még ennél is magasabb szintre szeretnéd tenni a lécet, akkor jöhetnek az apróbbnál apróbb részletek, mint az UXsek asztala, kiegészítve az A/B/n tesztekkel (angol), hőtérképes honlapelemzésekkel (angol), és megfelelő sales-es szöveggel! Ezek segítségével a korábbinál sokkal jobb eredményeket érhetsz el! (És látod, külső linkelést használtam, amit biztosan hasznosnak találsz. De erről győződj meg te magad, és ha mégsem így van, kérlek, jelezz vissza, nekem!)
Menjünk tovább, lássuk, mi a következő szempont, amire érdemes odafigyelned!
#7 – Figyelj oda a duplikált tartalmi oldalakra!
Tipikus hiba. Mondhatni, a közel tizenöt év alatt, amióta webes területen garázdálkodom, nem igazán találtam még olyan oldalt, ahol ez a hiba ne fordult volna elő.

Duplikált tartalom – illusztráció
Önmagában a duplikált tartalmi oldalak egyes esetekben megállják a helyüket. Ilyen például, amikor egy webáruházban található adott termék több kategóriába is besorolásra kerül, és a termék minden egyes útvonalon elérhető. Ebben az esetben akkor van probléma, ha a megfelelő technikai beállítások nincsenek végrehajtva. Sajnos ez is gyakori hiba, a webáruházak jelentős része ugyanis nem kezeli megfelelően ezt a problémát.
#8 – Használj beszédes URL-elnevezéseket!
Beszéljünk kicsit bővebben az URL-struktúra adta problémákról is!
Most két példát vázolok fel neked:
http://www.domain.hu/index.php?route=filter&filter=category194/meret_betu3
http://www.domain.hu/kategoria/alkategoria/termek01
Gondolom számodra sem kérdéses, hogy a fenti példákon illusztrált URL-változatok közül melyik a vonzóbb, a könnyebben értelmezhető vagy akár megjegyezhető. URL-elnevezéseid legyenek tehát egyértelműek, rövidek, és ne használj fölösleges elnevezéseket se! Talán innen származik a “beszédes elnevezés”, így is rákereshetsz a Google keresőben, ha több információt szeretnél erről.
Mellőzd a következő karakterek használatát: @,#,&,$
vagy %
Szóelválasztás esetén alulvonás (_) helyett használj inkább kötőjelet (-), így esztétikailag is mutatósabb lesz az URL-elnevezésed, ráadásul a Google kereső a szavakat nem egyben, hanem külön-külön értelmezi.
Az optimális URL-hossz 30-50 karakter legyen, de ehhez nem kell feltétlenül ragaszkodnod, a lényeg az, hogy törekedj az egyszerűségre és a könnyű értelmezhetőségre! Azért, ha lehetséges, ne használj 100-200 karakteres URL-elnevezéseket se!
Kivételek azonban itt is vannak, különösen webáruházak esetében, amikor szűrőnavigációt is használunk. Erről azonban egy következő blogbejegyzésembe mesélek majd bővebben.
#9 – Tartalomtípusok elkülönítése
Ebben az esetben tartalomtípus alatt értem például a webhely blogrészét, a nyelvi változatokat, a csak ügyfeleknek elérhető tartalmakat stb…
Webhelyed blogját használhatod aldomain (blog.domain.hu) vagy mappa (domain.hu/blog/) formátumban, a nyelvi változatokat úgyszintén (hu.domain.com vagy domain.com/hu/). Természetesen mindegyik változatnak vannak előnyei és hátrányai is. A nyelvi és földrajzi célzásokra vonatkozó részletes technikai megoldásokat itt most nem részletezem, erről írhatnék egy egész blogbejegyzést akár. Amit előbb vagy utóbb, de remélhetőleg meg is teszek!
Konkluziók
Webhelyed szerkezetének szakszerű felépítését bármennyire is időigényesnek vagy akár macerásnak találod (és valljuk be, sokszor így is van), a hosszútávú eredmények eléréséhez ez mégis abszolút nélkülözhetetlen!
Remélem hasznosnak találtad a fentebbiekben összefoglaltakat, de ha bármi hozzáfűznivalód lenne, akár saját tapasztalat, megköszönném ha velem is megosztanád egy hozzászólásban.
Ha szeretnél mihamarabb értesülni friss blogbejegyzéseimről, esettanulmányaimról, hasznos tanácsokról, irány és iratkozz fel hírlevelemre!

Fülöp Imre (Phil Amery)
T-szintű online marketinges, SEO szakértő és üzleti tanácsadó
A SEOaudit.hu alapítója és vezetője. Tevékenységem nagy részét digitális marketing és vállalatfejlesztési tanácsadóként látom el. Szakmai pályafutásomat hagyományos marketing területen kezdtem, majd érdeklődésem az online marketing és üzletfejlesztési stratégiákra irányult, ahol kiemelkedő tapasztalatra tettem szert. Online marketing pályafutásomat 2005-ben amerikai és angol piacon kezdtem, majd ezt követően az iProspect Hungary ügynökség keretein belül a SEO üzletág vezetőjeként folytattam. Manapság már a T-szintű modellben való gondolkodás az, ami leginkább jellemző tevékenységemre.
[thrive_leads id='5025']